tisdag 6 mars 2012

Adrenalin!


Adrenalinsummaformel C9H13NO3, är ett stresshormon och en neurotransmittor som utsöndras från binjuremärgen som svar på stimulering från sympatiska nervsystemet. Adrenalin transporteras löst i blodet och binder vid sina målceller till adrenerga receptorer. Det har en rad olika effekter på vävnaderna, som har det gemensamt att de ökar kroppens prestationsförmåga. Det räknas tillkatekolaminerna.
Adrenalin upptäcktes av polacken Napoleon Cybulski 1895. Den förste som renade och isolerade adrenalin var japanen Jokichi Takamine 1901............
JaJa, många är vi adrenalin sökare på ett eller annat sätt.. Vissa får adrenalin genom genom enkla vardags grejer och vissa får det genom skydive!!  När jag var lite så var jag ganska mesig och rädd för saker som gick fort och snurrade. Men en gång när jag fick ta med en kompis till Liseberg när jag var runt 12, så ville hon ju åka allt.. och jag vågade inte säga att jag var för rädd, så jag följde snällt med på ALLT och FY FAN vad kul jag hade.. var som en spärr som släppte.. Jag är fortfarande inte den mest modigaste men jag försöker pressa mig själv till saker som jag tror att jag inte vågar göra.. Älskar att kasta mig ut i vågor som jag egentligen inte kan ta, fallskärm,bungy jump och mycket annat. Jag älskar adrenalin!! När man reser så får man adrenalin och äventyr serverat som på ett fat, men när man är hemma i sitt vardagsliv så är det svårt att hitta.. Det kan vara därför jag jobbar så mycket som jag gör, för jag får verkligen en kick av att uppnå mål.. Men nu ska jag ge mig ut på adrenalin sökande.. Nån som vet roliga saker man kan göra när man är i en stad där det inte händer allt för mycket ????? 
Vad får ni en kick av att göra??   
Ha en fantastisk dag!!!
KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna nått!