torsdag 22 mars 2012

Den osynliga mannen

Idag på spårvagnen gick det förbi en man med en skylt runt halsen där det stod "snälla hjälp mig,jag behöver pengar till en rygg-operation och jag har diabetes" först måste jag erkänna att jag tänkte-sträck på dej för fan och gå och få hjälp, i detta landet får man det..skaffa dig ett jobb el nått. En sekund senare fick jag ont i hjärtat och samvetet gav mig en örfil. Hur tänker jag!? Tänk om han verkligen behöver operera sin rygg och hotas att dö i diabetes.. Han kanske inte får stanna i Sverige och hotas att skickas hem til en säker död. Man har ju hörs dessa Skräck historier om att större orginisationer skickar ut folk som inte har nått val och får de att tigga om pengar för att sedan ta större delen till dom själva. Men hur vet man att det är så? En man eller kvinna skulle väl aldrig välja att gå runt med en skylt runt halsen? Hade jag vetat sanningen, om lappen på denna man stämde och verkligen behöver hjälp, vad skulle jag höra då?

4 kommentarer:

  1. Jag såg samma man några veckor sedan utanför Nordstan... Min direkta koppling va att om han hade en ryggsjukdom så skulle han inte sitta på det sättet som han gjorde. Logiskt för mig vore att har man problem så bör man hitta någon ställning som underlättar ryggproblemen - så som den mannen satt såg det inte ut som han hade några sånna problem - han gjorde i alla fall inget för att göra dem bättre... Bästa måste väl vara sitta upprätt, på en stol eller vad som helst. Inte ihopsjunken så man riskerar att knäcka ryggen ännu mer.
    Jag är väl lite för (över?)skeptisk till alla tiggarna på stan kanske, men fenomenet har ju exploderat senaste åren. Fine, de kanske inte är rika, men jag tror inte att de är helt ärliga heller. Och de tjänar säkert riktigt bra på att tigga i Sverige jämfört vad de skulle tjäna i deras hemland. Och i slutänden så tror jag att det inte är de som får alla pengarna som sagt - hur hade de haft råd/möjlighet att ens ta sig hit annars?
    Diskuterar gärna saken vid senare tillfälle, är en intressant fråga!

    Dax att boarda mitt plan. Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår va du menar.. Men det är ju så jäkla svårt att agera om man nu inte vill blunda för det.. Jag kan säkert tänka mig att större organisationer/Maffia som letar efter sjuka lite halv defekta eller tillverkar dom genom att krossa nåns knäskål för att lyckas få till ett bra halt.. Men det är ju ändå människor.. och stödjer man inte detta så får ju dessa inte heller några pengar.. Jag tycker ju ändå synd om dessa människor. Men samtidigt blir arg av situationen när dessa är i vägen för mitt humör på gatorna... svår fråga.. hoppas du haft en bra resa och att du mår bättre =) kram på dej

    SvaraRadera
  3. Jo, är helt med på det... Mitt sätt att tackla det är dock att skänka, fast till de som jag vet behöver det. Jag brukar skänka till de på gatorna som jag ser utomlands, som jag vet är "riktiga" tiggare. Där kommer pengarna definitivt komma till nytta och man vet att 100% av det går till rätt person. Man kan ändå inte hjälpa alla i hela världen tyvärr. Sen har jag även en månadsinbetalning till SOS Barnbyar. Gör man nått av dessa grejer har man ändå gjort något åt det, plus att man vet att pengarna hamnar på rätt ställe. Och till sist, så som jag ser det, så sponsrar man inte att en massa folk kommer till Sverige och "sunkar ned" våra gator. Det kan enl. mig bara leda till en grej och det är att de blir fler. Det sista vet jag inte om det kan uppfattas som lite "rått" tänkande? Jag har verkligen ingenting emot våra egna hemlösa eller så, de har rätt att vara var de vill. Men de brukar faktiskt hålla sig lite i bakgrunden och de flesta försöker ju faktiskt göra nått åt sin situation (sälja Faktum etc.). Att sitta på gatorna och inte röra ett finger och försöka glida på vår välfärd tycker jag inte är lika ok.

    Japp, kom hem runt nio och har legat och sovit 2.5h nu, känns mkt bättre! Sjukt skönt att va hemma!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  4. Jag förstår ditt tänk.. men det kan låta rått, men som sagt är det ju sant.. Jag hoppas bara det finns hjälp för dessa människor i sverige oxå, ta bort dom från gatan och ge dom ett ordentligt jobb etc..
    Skönt att du mår bättre och att man kanske får träffa dig innan dy flyr landet igen.. eller typ drar inte du på fredag el nått sånt haha ta hand om dig

    SvaraRadera

Skriv gärna nått!